Mijloace de reglementare a circulatiei – indicatoare rutiere
Circulatia rutiera, fiind un sistem foarte complex, la care participa cei trei factori: rutier, tehnic si uman, trebuie reglementat foarte strict, pentru a se putea desfasura.
Mijloacele de reglementare a circulatiei rutiere (mijloace de semnalizare rutiera) sunt:
Indicatoare rutiere
Marcaje rutiere
Semnalele semaforului electric , ale lampii cu lumina galbena intermitenta
Semnalele agentului de circulatie
Mijloace speciale de avertizare
Mijloacele de semnalizare rutiera se constituie intr-un sistem unitar, se realizeaza si se instaleaza astfel incat sa fie observate cu usurinta si de la o distanta adecvata, atit pe timp de zi, cit si de noapte, de cei carora li se adreseaza si trebuie sa fie in deplină concordanta între ele precum si intr-o stare tehnica corespunzatoare.
Ordinea de respectare între diferitele tipuri de mijloace de semnalizare rutieră sau de mijloace de reglementare este:
1) Semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier;
2) Semnale speciale de avertizare (girofar + sirena – ale autovehiculelor cu prioritate speciala in misiune);
3) Semnalizarea temporara care modifică regimul normal de desfasurare a
circulatiei;
4) Semnale luminoase sau sonore;
5) Indicatoarele;
6) Marcajele;
7) Regulile de circulatie.
1. Indicatoare rutiere
Indicatoarele rutiere au rolul de a avertiza , reglementa, orienta si informa pe participantii la trafic în vederea desfasurării în deplină sigurantă a traficului.
Indicatoarele rutiere sunt instalate pe partea dreapta a drumului în sensul de mers. Ele pot fi amplasate sau repetate si deasupra drumului sau pe partea opusă, atunci cînd prin natura conditiilor concrete prezenta lor pe partea dreapta ar putea trece neobservată sau ar putea fi greu sesizabilă.
Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:
a) de avertizare;
b) de reglementare, care pot fi:
1. de prioritate;
2. de interzicere sau restrictie;
3. de obligare;
c) de orientare si informare, care pot fi:
1. de orientare;
2. de informare;
3. de informare turistică;
4. panouri aditionale;
5. indicatoare kilometrice si hectometrice;
d) mijloace de semnalizare a lucrarilor, care cuprind:
1. indicatoare rutiere temporare;
2. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrărilor.
a. Indicatoare de avertizare
Indicatoarele de avertizare avertizează conducatorii de vehicule despre existenta pe drumul public a unui pericol, actual sau potential, indicîndu-le si natura acestuia.
Indicatoarele de avertizare se instalează înaintea locului periculos, la o distantă de maximum 50 m în localităti, între 100 m si 250 m în afara localitătilor, respectiv între 500 m si 1000 m pe autostrăzi si drumuri expres. Când conditiile din teren impun amplasarea la o distanta mai mare, sub indicator se instalează un panou aditional „Distanta între indicator si începutul locului periculos”.
Pe autostrăzi si drumuri expres, în toate cazurile, sub indicator este obligatoriu să se instaleze un panou aditional „Distanta între indicator si începutul locului periculos”. În situatia când lungimea sectorului periculos depaseste 1000 m, sub indicator se monteaza panoul aditional „Lungimea sectorului periculos la care se referă indicatorul”.
Semnificatia indicatorului de avertizare începe din locul unde este amplasat. În cazul indicatoarelor care avertizeaza sectoare periculoase, zona de actiune a indicatoarelor este reglementată prin plăcute aditionale.
b. Indicatoarele de reglementare
Instiinteaza participantii la trafic despre obligatiile, restrictiile si interzicerile pe care trebuie să le respecte.
Indicatoarele de reglementare pot fi :
1. indicatoare de prioritate
2. indicatoare de interzicere sau restrictie
3. indicatoare de obligare
Indicatoarele de prioritate reglementează ordinea de trecere în intersectii (Drum cu prioritate, Cedeaza trecerea, Oprire), pe sectoarele de drum îngustat (Prioritate pentru circulatia din sens invers, Prioritate fată de circulatia din sens invers).
Drum cu prioritate, este indicatorul care se instalează la începutul sectorului de drum cu prioritate, anuntând conducatorii care circulă pe acesta, că vor avea prioritate în intersectiile pe care acest drum le face cu alte drumuri (de regulă drumul de categorie superioară este cel cu prioritate). Acest indicator se poate repeta înaintea intersectiilor - dar nu este obligatoriu; în cazul în care un conducator a intrat pe drumul cu prioritate si nu stie că circulă pe drumul cu prioritate, când ajunge la o intersectie si nu observă nici un indicator de reglementare, va trage concluzia că este pe drumul cu prioritate, dar are obligatia să priveasca colturile celuilalt drum care intră în intersectie, pentru a recunoaste din spate ce indicatoare de reglementare sunt pe acesta – Oprire sau Cedează trecerea. Daca nu observă nici la colturile celuilalt drum, nici un indicator de reglementare, înseamnă că intersectia nu este dirijată si va aplica "prioritatea de dreapta". Are valabilitate pâna la aparitia indicatorului "Sfârsitul drumului cu prioritate".
Oprire, se instalează obligatoriu înaintea intersectiilor dirijate, pe drumul fără prioritate, la care asigurarea nu se poate face din mers si este necesară oprirea pentru asigurare. Este indicatorul care ne anuntă că nu avem prioritate de trecere prin intersectia respectivă si că va trebui să acordăm prioritate tuturor vehiculelor care circulă în acel moment pe drumul cu prioritate, indiferent de directia din care vin acestea.
Cedează trecerea, este si el un indicator care se instalează în fata intersectiei, pe drumul fără prioritate si care obligă, ca si "Oprire", la cedarea trecerii tuturor vehiculelor care circulă în acel moment pe drumul cu prioritate. Diferenta între el si "Oprire" tine de faptul că la "Cedează trecerea" nu suntem obligati să ne oprim pentru asigurare, acest lucru putând să-l facem din mers, având vizibilitate, însă suntem obligati să oprim pentru a acorda prioritate.
Daca doi conducatori circulă pe drumul fără prioritate, din directii diferite (pe drumuri diferite) si ajung la intersectie, unul intâlnind "Oprire" iar celalalt "Cedează trecerea", acestia vor fi intr-o situatie de "egalitate", primul dintre ei trecând cel care vine dinspre partea dreaptă !
Prioritate pentru circulatia din sens invers si Prioritate fata de circulatia din sens invers, sunt indicatoarele care dirijeaza circulatia în locurile înguste, permanente sau temporare, unde nu pot trece două vehicule unul pe lângă altul. Cel care întâlneste indicatorul rotund (Prioritate pentru circulatia din sens invers) cedează trecerea celuilalt, care întâlneste indicatorul pătrat (Prioritate fată de circulatia din sens invers). Sub indicatorul care nu permite trecerea, se poate instala un panou aditional cu silueta unui camion sau autobuz si va indica faptul ca acesta se referă doar la ele (ele trebuind să cedeze trecerea) si nu la autoturisme.
Indicatoare de interzicere sau restrictie - aceste indicatoare, au o semnificatie foarte clară, aceea care este inscrisă pe el, interzicând accesul, întoarcerea, virajul, oprirea, rularea cu o viteza mai mare decât este înscris pe indicator, oprirea, stationarea etc. În general este suficientă simplă cunoastere a semnificatiei indicatoarelor (si bineinteles respectarea acestora), nefiind nevoie de explicatii. Ne vom opri doar asupra indicatoarelor care pot ridica probleme de intelegere a semnificatiei.
Accesul interzis - este instalat pe sensul desfiintat al drumului cu sens unic. Interzice accesul tuturor vehiculelor. Exceptiile vor fi trecute pe un panou aditional, sub indicator – Cu exceptia riveranilor.
Circulatia interzisă în ambele sensuri – se instalează în piete sau la capetele sectorului de drum pe care se interzice accesul si dintr-o parte si din alta, tuturor vehiculelor.
Accesul interzis autovehiculelor cu exceptia motocicletelor fără atas - se referă la toate autovehiculele (autoturisme, camioane, autobuze), cu exceptia motocicletei fără atas, dar permite accesul vehiculelor simple (cu tractiune animală, împinse sau trase cu bratele, biciclete).
Depăsirea autovehiculelor interzisă, cu exceptia motocicletei fără atas – interzice tuturor autovehiculelor depăsirea altor autovehicule, cu exceptia motocicletei fără atas, care poate fi depasită. Bineînteles că vehiculele simple (cărute, biciclete, etc) pot fi depăsite.
Depăsirea interzisă pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri - interzice doar acestor autovehicule (camioane), sa depăsească alte autovehicule. Autoturismele, în zona de valabilitate al acestui indicator, pot să depăsească, pentru că indicatorul nu se referă la autoturism. Zona de actiune tine pâna la întâlnirea indicatorului care semnifică sfârsitul acestei zone (acelasi indicator dar tăiat cu o linie oblica de la stinga la dreapta), sau pâna la întâlnirea indicatorului "Sfârsitul tuturor restrictiilor". În zona de actiune a acestor indicatoare se interzic - oprirea, stationarea, întoarcerea si mersul înapoi!
Accesul interzis autovehiculelor - se referă la toate tipurile de autovehicule, inclusiv motocicletele fără atas. Vehiculele simple pot circula.
Accesul interzis autovehiculelor si vehiculelor cu tractiune animală - interzice accesul autovehiculelor si accesul carutelor. (Pe un acelasi indicator nu pot fi inscrise mai mult de 3 simboluri).
Indicatoarele care interzic virajulla stânga sau la dreapta au valabilitate doar in prima intersectie, ele fiind instalate în fata intersectiilor.
Indicatoarele vama, taxa, politia – interzic trecerea fără o prealabilă oprire, pentru control vamal, taxare sau verificarea identitatii si a dreptului de a trece (acolo unde se afla indicatorul Politia).
Claxonatul interzis - este indicatorul care interzice conducătorilor de autovehicule să folosească avertizorul sonor. Dacă indicatorul însoteste indicatorul de localitate, aceasta interdictie se întinde pe tot cuprinsul acelei localităti între orele 6-22. prin lege, claxonatul este interzis în localităti între orele 22-6. În măsura în care trebuie evitat un pericol imediat, avertizorul sonor poate fi folosit (dar nu este obligatoriu), chiar si in zona de actiune a indicatorului de interzicere.
Oprirea interzisă, interzice oprirea si stationarea pe sectorul de drum pe care a fost instalat. Are o zona de valabilitate ce tine din dreptul indicatorului si până la prima intersectie, dacă este fără panou aditional care să-i precizeze zona de valabilitate. Când este însotit si de panourile aditionale cu sageti, valabilitatea începe de la sageata cu vârful în sus si pâna la întâlnirea indicatorului Oprire interzisa cu panou cu sageata în jos. Acest mod de semnalizare a opririi interzise se face pe sectoarele de drum pe care se doreste interzicerea opririi pe o lungime mare, între indicatorul de început si cel de sfârsit existând o serie de indicatoare de Oprire interzisă însotite de panoul cu sageată dublă, de confirmare a interzicerii opririi.
Stationarea interzisă, interzice stationarea, nu si oprirea. Precizam ca stationarea este practic, o oprire cu o durată de timp ce depăseste 5 minute. Stationarea poate fi interzisă si în anumite zile (pare sau impare), indicatorul fiind marcat cu doua linii sau una singura - verticale. Discutia despre zona de valabilitate este aceeasi ca la Oprirea interzisa. Valabilitatea restrictiei poate fi dată si de marcajele cu această semnificatie.
Indicatoarele care nu au fost explicate au o semnificatie clară, fără alte interziceri sau restrictii, interzicând intoarcerea, accesul camioanelor, autobuzelor, tractoarelor, a autovehiculelor cu o lungime mai mare de.., sau mai grele decât…, care transportă mărfuri inflamabile sau periculoase, etc.
Indicatoarele de obligare atrag obligatia impusa de acel indicator, conducătorii care le întâlnesc, trebuind să execute obligatia respectivă - fie să ocolească, fie să vireze, fie să meargă înainte, fie să respecte viteza minima prescrisă, etc.
Vom explica în cele ce urmează doar câteva din aceasta categorie de indicatoare si anume acelea care obligă conducatorii să vireze la dreapta sau să ocolească.
La dreapta, este indicatorul instalat în fata intersectiei la care se referă si obligă conducătorii să vireze pe primul drum la dreapta. Exista doua indicatoare cu aceeasi semnificatie, unul drept si unul curbat, ele instalându-se in intersectii diferite, cel drept în intersectii în formă de T sau în intersectii normale, cel curbat, diferenta dintre ele fiind aceea ca cel drept nu poate fi depăsit, virajul la dreapta se va face înaintea indicatorului, pe când la cel curbat, virajul se va face după indicator.
Indicatorul Ocolire, obligă la ocolirea obstacolului la care se referă, adică la trecerea pe lânga obstacol, prin dreapta sau prin stânga, dupa aceea circulatia se va face însa tot inainte. Nu obligă la virarea efectivă la dreapta sau la stânga.
c. Indicatoarele de orientare si informare
In general au rolul de a îndruma participantii la trafic în timpul deplasării sau de furnizarea altor indicatii ce le pot fi utile. Se găsesc deopotrivă în localităti sau în afara acestora si ajută la mai buna folosire a facilitatilor drumului public. Nu implică obligatii pentru conducători, ci doar îi ajută la alegerea traseului, găsirea unui anumit punct urmărit (turistic sau util), o anumită directie de urmat!